A formula,

amivel kiiktathatod a zavaró tényezőket

Neked is biztos rengeteg problémát jelent a munka közben melletted pittyegő telefon, a felugró értesítések vagy az, ha valaki a szomszéd szobában bekapcsolja a Netflixet. Értem és teljesen átérzem ezt a problémát, mert nekem is elég sokszor szokott bezavarni az, hogy inkább szórakozni szeretnék, mintsem dolgozni. Nekem már régóta kedvelt időtöltésem a különböző számítógépes – újabban konzolos – játékok gyűrése és számomra ez a tevékenység mindig megnyugvást és a mindennapokból való kiszakadást jelentette. Sokszor kaptam magamat azon, hogy a gépemen, amin egyébként alapvetően dolgozni szoktam inkább egy-egy játékot indítok el és így kiesik akár 2-3 óra produktív munkaidő is a napomból. Sokat gondolkodtam rajta, hogy mi a fenéért csinálom ezt és igazából a mai reggelig nem is igazán tudtam megfogalmazni mást, minthogy a probléma az alacsony önkontroll.


Nade kérem, nem lehet mindent saját magunkra fogni! Persze ez egy döntés, amit én magam hozok meg, de ettől függetlenül azért a döntés meghozásában közrejátszanak bizonyos tényezők. Ezeket a tényezőket kezdtem el tüzetesebben vizsgálni és rájöttem, hogy engem igazából egy három elemből álló együttható mozgat a zavarás irányába, vagy épp ellenkezőleg, még mélyebb munkába.

Azonban még mielőtt lerántanám a leplet róla elmesélek még egy történetet, ami segít megérteni, hogy miért gondolom úgy, hogy ez az együttható létezik.

Azt talán te is aláírod, hogy vannak olyan tevékenységek, amiket sokkal szívesebben végzel mint bármi mást. Nekem a kreatív alkotómunka – az írás, videófelvétel – mindig közelebb állt a szívemhez, mint amikor ezeknek a végleges utómunkáit kellett megcsinálnom. Az utóbbi időben arra lettem figyelmes, hogy ugyanazon zavaró tényezők nem feltétlenül mozdítanak ki egy videó scriptjének megírásából – vagy ha mégis, akkor nagyobb frusztrációt okoznak bennem – mintha éppen videóvágás közben ütnek rajtam. Mindkét esetben ugyanott ülök az asztalomnál, de valahogy az írás alatt eszembe sem jut, hogy megnyissak bármilyen játékot, míg videóvágás közben azért eszembe jut párszor, hogy ha végeztem, akkor lehet megjutalmazom magamat egy picit.

Tehát az a tény, hogy az adott feladat, amiben benne vagyok mennyire szimpatikus számomra mindenképpen szerepet játszik abban, hogy hagyom-e magamat kizökkenteni belőle.

Aztán ezen a vonalon egy picit még tovább gondolkodtam. Vajon, ha az elvégzendő feladatot nem, de a zavaró tényezőt megváltoztatom, akkor változik-e az eredmény?

Az erre a kérdésre adott saját válaszreakcióm engem is meglepett! A szituáció tehát közel azonos. Ülök az asztalomnál, írom a videóm scriptjét. A zavaró tényező azonban ebben az esetben egy bejövő hívás egy barátomtól, akivel már rég nem beszéltem. Mivel a karantén alatt a társas kapcsolódás elég minimális szintre esett vissza, ezért nagyon megörültem a hívásnak és egyből, gondolkodás nélkül felvettem a telefont.

Érdekes, volt megtapasztalni, hogy ugyanaz az elvégzett feladat két külön zavaró tényező hatására hogyan értékelődik fel vagy éppenséggel le.

A harmadik dolog, amit ezzel kapcsolatban észrevettem már csak plusz adalék volt a teljes formulához. Játékokat játszani két helyen is tudok a lakásban. Az egyik a gépem, ahol viszonylag sokat dolgozok, a másik pedig a játékkonzol a nappaliban, ahol legfőképp csak az alkalmazotti munkaidőm alatt vagyok. Az alkalmazotti munkaidőm után, délutánonként amikor már a Timentor dolgaival foglalkozom mégis valahogy hívogatóbb volt az, hogy a gépemen indítsak valamit, minthogy kimenjek a nappaliig és ott indítsak el valamit.

Rájöttem, hogy az sem mindegy, hogy a zavaró tényezőért mennyire kell megerőltetnem magamat.

Összességében tehát három tényezőt találtam,

ami engem a feladatból való kiugrásra ösztönöz.

  1. Az aktuálisan végzett feladat munkamorálja (Ma)
  2. A zavaró tényező morálja (Mz)
  3. A zavaró tényezőre való átállás könnyesége (Ez)

A Zavarási Együttható (Ze) saját magamra lefordított képlete tehát a következő:

Ze = Ma / (Mz * Ez)

Nézzünk rá egy példát a könnyebb érthetőség kedvéért!

Az aktuálisan végzett feladat munkamorálja (Ma) az én fejemben egy 10 fokú skálán mozog (1-10). A már említett videó script írás 8 körül lehet, attól függően, hogy épp milyen maga a téma, amiről írom a videó anyagát. A zavaró tényező morálja (Mz) szintén egy 10 fokú skála (1-10), ami esetemben egy kedvelt játék esetén 7. A zavaró tényezőre való átállás könnyedsége (Ez) szintén egy 10 fokú skála (1-10). Ha azt vesszük alapul, hogy a gépen, amin írom a szöveget ott van telepítve a játék is, akkor ami energiába kerül az csupán az íráshoz szükséges anyagok elrendezése, így nálam ez egy 8-es érték.

Ezek alapján a Zavarási Együttható

Ze= 8/ (7*8) =0,14

Ahhoz, hogy meg is értsem mit jelent ez a szám, meg kellett vizsgálnom a minimumokat és a maximumokat, amiket a képlet kidobhatott a számomra. A lehető legrosszabb opció, hogy az Ma értékem 1; az Mz 10 és Ez szintén 10. Ebben az esetben a Ze értékem 0,01. A lehető legjobb eset pedig pont az ellenkezője: Ma érték 10; Mz 1; míg az Ez 1. Így a Ze értékre 10.

Azonban azt is figyelembe kell vennem, hogy a 10-es értéket csak egy kombináció segítségével érhetem el, míg ha egy átlagos esetet nézek, ahol egy 6-os feladatot csinálok egy kevésbé zavaró 4-es tényező mellett, aminek 8 az átállási könnyedsége akkor mindössze 0,18-at kapok eredményként. Bár még nagyon friss a fejemben ez az egész, de mindenképpen azt mutatja, hogy ha az érték 1 felett van, akkor már egy viszonylag jó pozícióból indulok a zavarással szemben. Ha viszont 1 alatti az érték, akkor könnyen elcsábulhatok.

Mit tudok tenni annak érdekében, hogy meghackeljem ezt a képletet?

Mindhárom tényező módosítható ösztönzőkkel, büntetésekkel és akadályokkal. Az aktuális feladat munkamorálját növelhetem azzal, hogy nem csupán a munkát magát nézem, hanem azt is, hogy összességében mihez segít hozzá. Plusz motivációt adva ezzel a feladatnak. A zavaró tényező morálját csökkenthetem azáltal, hogy tudatosan odafigyelek és megértetem magammal azt, hogy mennyi időmbe kerül az, ha kiugrok az adott feladatból. A zavaró tényező elérhetőségének a könnyebbségét lehet talán a legegyszerűbben lecsökkenteni. Drasztikus esetben ha törlöd a játékot a gépedről az pozitív irányba billenti a képlet nyelvét, de akár az is sokat segíthet, ha kartávolságon kívül helyezed a folyton csipogó telefonodat, így már fel kell kelned a székedből, hogy megnézd az értesítéseket.

Itt is találkozhatsz velem

Facebook

Facebook csoport

Instagram

YouTube

Blog

LinkedIn