Mindset

Időgazdálkodás – Feladatgazdálkodás

Értelmezés szerint ez a két fogalom eltér egymástól, hiszen ha jobban belegondolunk a feladatgazdálkodás az időgazdálkodás része. Olyan ez kicsit, mint a minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár. Esetünkben minden, ami feladatgazdálkodás az egyben időgazdálkodás is, de nem minden időgazdálkodás tartozik a feladatgazdálkodás körébe.

Miért gondolom így? Nézzük a részleteket!

A saját fogalmazásom szerint az időgazdálkodás minden olyan tevékenység gyűjtőfogalma, ami a napunk első percétől az utolsóig segít nekünk a lehető legoptimálisabban beosztani azt, hogy mit is teszünk pontosan.

Ezzel szemben a feladatgazdálkodás csupán a napunk bizonyos időszakaira igaz. Nem végzünk egész nap feladatokat, hiszen van, amikor kikapcsolódunk, pihenünk, kapcsolatokat ápolunk. Ezek nem olyan feladatok, amiket a napi listáinkra akár fel tudnánk vinni, legalábbis elég furán mutatna, ha feladatként tekintenénk a pihenésre, alvásra.

Az tehát, hogy belőjük mikor akarunk majd lefeküdni aludni és mikor akarunk kelni – vagyis az alvási rutinunk beállítása – az időgazdálkodás témakörébe tartozik. De ha arról beszélünk, hogy az Eisenhower-mátrixot miként alkalmazzuk és milyen feladat melyik negyedbe esik, akkor az már egy feladatgazdálkodási téma (amellett, hogy időgazdálkodási is).

Oké, most hogy megbeszéltük, hogyan függenek egymástól ezek a fogalmak talán egy picit tisztábban ki tudjuk venni azt is, hogy mikor milyen módszert kell alkalmaznunk a hatékonyságunk növelése érdekében. Hopp, még egy fogalom. Hatékonyság!

Az én olvasatomban a hatékonyság fogalma a következőképpen néz ki:

A megfelelő feladatot végzem a megfelelő időben a megfelelő helyen.

Ez egy háromtényezős fogalom, mint ahogy láthatod, hiszen akkor vagy hatékonyságod maximumán, ha a hely, idő és feladat hármasát a lehető legoptimálisabban választod ki. Az eddig olvasottak alapján mit gondolsz, hogyan kapcsolódik ez az egész az időgazdálkodáshoz és feladatgazdálkodáshoz?

Ha arra tippeltél, hogy feladatgazdálkodás adja meg a megfelelő feladatot, az időgazdálkodás pedig a megfelelő időpontot, akkor tökéletes választ adtál a felmerült kérdésre. Ahogy azt már sokszor sok helyen leírtam és elmondtam, ennek az egész cirkusznak akkor van értelme, ha valamilyen céllal csinálod. Lehet időgazdálkodásról olvasni, tanulni, de kell hogy legyen egy cél, ami felé haladsz. A hatékonyság pontosan ezt a célt tölti be ebben az egész egyenletben.

Azért szeretnénk javítanunk az időnk beosztásán, a feladataink elosztásának módszerein és a munkakörnyezetünkön, hogy növeljük a hatékonyságot. Mert mi történik, ha növeljük a hatékonyságot? Csökken a munkával töltött idő, nő a szabadon felhasználható idő. Vagy lehet, hogy te inkább úgy közelíted meg, hogy csökken az egyes feladatokkal töltött idő, így adott napon még többet tudsz megtenni, még mielőtt szabadidőre mennél.

 

A legtöbb esetben az emberek abba bonyolódnak bele, hogy nem tudják elkülöníteni egymástól az időgazdálkodás és a feladatgazdálkodás módszereit. Mert ezekből rengeteg van! Mind időgazdálkodási módszerből is, mind feladatgazdálkodási módszerből! Így amikor azzal találod szembe magad, hogy egy teljesen más specialitású szakértő összeszedi neked a 7 legjobb időgazdálkodási tippet, akkor bökjél rá az “Írj listát” pontra és kiálts fel, hogy “Hááá, ez feladatgazdálkodás”. Mert bár általánosan jó tipp, hogy írj listát, de ha feladatgazdálkodási oldalról nézzük, akkor annak a listának nem a bevásárlólistádat (időgazdálkodás) hanem a feladataidat kell tartalmaznia, fontossági sorrendben (feladatgazdálkodás).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük