Te is modernkori rabszolga vagy?

Amikor ezeket a sorokat olvasod, mindig jusson eszedbe, hogy azért írok, hogy neked segítsek. A legkevésbé sem áll szándékomban megsérteni senkit, főleg nem téged.

Viszont vannak olyan tények, amik ha igazak rád nehezen fogod lenyelni azt a bizonyos keserű pirulát.

Nagyon fontos, hogy ráeszmélj, nem rám haragszol. Azért haragszol, mert igaz rád, amit írok és neked ez nem tetszik.

Forgasd át ezt az érzést motivációba, hogy kikeveredj a helyzetedből.

Ha azt mondod, hogy nincs időd, akkor rabszolga vagy.

Erős kezdés, tudom.

De még mielőtt további olvasás nélkül bezárnád ezt az oldalt, nézzük meg mit értek emögött.

Rabszolgának lenni azt jelenti, hogy nincs semmilyen ráhatásod a veled és körülötted történő eseményekre.

⛔ Azt csinálod, amit mások mondanak.

⛔ Akkor csinálod, amikor mások mondják

⛔ Addig csinálod, amíg mások mondják, hogy csináld.

A kontroll totális feladását jelenti.

Sodródást a mindennapi eseményekkel.

Gyors ellenőrző kérdés: Mikor voltál utoljára szabadságon, amikor egyáltalán nem foglalkoztál munkával?

És most itt nem arról beszélek, hogy kivettél egy napot és a családdal leugrottatok balcsira. Bár simán el tudom képzelni, hogy két fürdés között a büfé előtti kígyózó sorbanállás közben azért lecsekkoltad az emailjeidet meg átpörgetted a facebook-insta-tiktok szentháromságot.

Itt most arról beszélek, hogy akár egy teljes hétre letettél mindent, ami munka és csak akkor dolgoztál, amikor valami szuper ötlet jutott eszedbe és fel akartad írni magadnak későbbre.

Totális, teljes elengedésről.

Hogyan tudnád megtenni, amikor az ügyfeleid madzagon rángatnak, folyamatosan határidőket írnak át neked de ők sosem tartják magukat hozzájuk, változtatgatnak és bele sem gondolnak, hogy neked ez mennyi plusz munkát jelent?

Soha nem tudod, hogy mi fog történni holnap, ami miatt a feje tetejére fog állni a világod.

A magyar nyelvben kódolva van a szolgáltató vállalkozók sorsa.

Mert azt mondjuk, hogy SZOLGÁLtatunk.

Ha valakit szolgálsz, kiszolgálsz, akkor egyfajta alá-fölé rendeltségi viszonyban vagy a másik féllel, nem partnerségiben.

És lássuk be, nagyon sokan gondolják azt, hogy ha vettek egy szolgáltatást, akkor ők szarták a spanyol viaszt és úgy ugráltathatnak a pénzükért, ahogy az számukra a legjobb.

Ha ilyen emberekkel, ügyfelekkel veszed körbe magad, akkor ne csodálkozz azon, hogy minden este gyomorgörccsel a hasadban fogsz lefeküdni aludni.

⛔ Nem fogják tiszteletben tartani a szabályaidat.

⛔ Nem fogják tiszteletben tartani az idődet.

⛔ Nem fogják értékelni az általad nyújtott szolgáltatást.

Ne szolgáltass, hanem generálj értéket.

A mai napig hallom azoknak a köveknek a hangját, amik akkor estek le a vállamról, amikor megértettem, hogy szolgáltatni és értéket generálni két külön dolog.

⬅️ Ha szolgáltatok neked valamit, akkor megcsinálok helyetted valamit a te szabályaid szerint

➡️ Ha értéket generálok, akkor létrehozok valamit a közreműködéseddel.

Érzed a nüansznyinak tűnő, mégis orbitális méretű különbséget?

Egy webfejlesztő esetében szolgáltatni azt jelenti, hogy az ügyfél bármilyen ízlésficamos ötletét felviszed az oldalára.

Ő kérte, ő fizet érte, ő diktál.

Értéket teremteni azt jelenti, hogy kreatív ötleteket teszel le az asztalra, amiből a végén az ügyfél választ és esetleg ötleteket adhat hozzá, hogy mit szeretne még látni.

Te találod ki, ő fizet érte, közösen hoztok döntéseket.

Múlt héten beszéltem egy ügyfelemmel és mesélte, hogy egy marketinges csoportban merült fel a kérdés:

Milyen feladatkezelőt ajánlanának a kérdezőnek.

Még nem is ért el a történet végéig, már kuncogtam magamban, mert tudtam, hogy miként fog alakulni a story.

A legtöbb szavazat a Trellora és a ClickUpra érkezett.

Mivel a magyar piacon ezek a legelterjedtebbek, ezért nem is ért meglepetésként ez az eredmény.

❔ De vajon annak az embernek, aki ezt a kérdést feltette valóban ezek a legjobbak?

❔ Vajon azok, akik bőszen ajánlgatták egyik vagy másik feladatkezelőt megkérdezték tőle, hogy mivel foglalkozik?

❔ Vagy hogy milyen funkciókra van szüksége?

❔ Vagy hogy mekkora havi költségkerete van?

❔ Hány ember munkáját akarja ebben egyáltalán vezetni?

Átlag, mezei felhasználókat megkérdezni arról, hogy mit javasolnak gyakorlatilag azt eredményezi, hogy mindenki elmondja, hogy mit használ. Ajánl egy szolgáltatást.

Melyik a relevánsabb vélemény?

Az egész életét Trelloban rosszul vezető marketingesé

vagy

A létező összes feladatkezelőt kipróbáló és ismerő szakértőé, aki személyre szabott tanácsot ad rá, hogy melyiket használd?

A választ meghagyom neked.

És persze az első egy ingyenes jótanács, míg a második súlyos tízezreket érő érték.

És ez nem csak az én területemen igaz, hanem mindenhol máshol, ahol összekeverik a szolgáltatást az érték generálással.

Lehet, hogy te magad sem tudod, hogy mi a te általad nyújtott szolgáltatás értéke.

❔ Ha coachként dolgozol, akkor milyen értéket ad az ügyfelednek, hogy VELED dolgozik és nem valaki mással?

❔ Ha webdesigner vagy, akkor mitől lesz az általad készített oldal egyedi?

❔ Ha tréner vagy, akkor miért téged akarjalak hallgatni órákon át?

Saját példa:

Az, hogy van egy szoftver, ami kezeli a fejedben lévő káoszt, az egy szolgáltatás.

Az, hogy ez a szoftver a legmegfelelőbben és legprofibban működik és személyre szabottan neked lett kiválasztva már érték.

Bárki be tud regisztrálni Trelloba, Asanába, ClickUpba, Notionbe, Mondaybe aztán ott valamit mókolni meg listákat létrehozni. De csak a jóisten tudja megmondani, hogy vajon ez hasznos-e bárkinek is.

Ezért mondom azt, hogy ha velem dolgozol, akkor én nem szolgáltatok neked.

Szakmai kérdésekben én vagyok a főnök.

Neked lehetnek elvárásaid, igényeid, ötleteid de nem hajtok fejet ezeknek ha szembemennek azokkal az értékekkel, amiket szakértőként én támasztok a saját munkámmal szemben.

Hogyan jutottunk ide attól a ponttól, hogy ha nincs időd akkor rabszolga vagy?

Ha szolgáltatsz, akkor nincs kontrollod. Az ügyfél csettint és át is van húzva a teljes napi terved.

Ha értéket generálsz, akkor partnerségben dolgozol. A saját napjaid és a munkaterhelésed a te kezedben van.

Érzed a különbséget a kettő között?

A kommunikáció stílusa és iránya teljesen más lesz ettől az egyetlen változástól.

Egy bejövő sürgős igényre bátran tudod azt írni, hogy

“Leghamarabb jövő héten hétfőn tudom küldeni.”

Ha erre azt kapod vissza válaszként, hogy

“de nekem holnapra már KELL”

Akkor mindenféle para nélkül tudod azt válaszolni erre, hogy

“az előre meghatározott tervek szerint minden változtatási igényt 5 munkanapon belül dolgozok fel. Jövő héten hétfőn küldöm a módosításokat.”

Vagy ha ezt nem tudod így csuklóból megtenni, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy milyen emberekkel dolgozol együtt és miért vagy vállalkozóként valakinek a beosztottja.

Ennyi erővel lehetnél alkalmazott is, ott jó esetben csak egy főnököd van, nem annyi, ahány ügyféllel együtt dolgozol.

De mégis hogyan tudsz kiszabadulni ebből az örök körforgásból?

Három lépés az egészségesebb munkamenet érdekében:

  1. lépés: Legyenek saját folyamataid Képzeld el azt, hogy az ügyfél éppen egy nagyon hosszú út elején áll. Ezen az úton lesznek pontok, amikor találkozik veled. Írd össze ezeket a pontokat és írd fel azt is, hogy kinek-mit kell csinálnia, hogy azon a ponton minden rendben legyen. Visszatérve a webes példára: Egy ponton biztos vagyok benne, hogy szükséges egy drótvázat mutatnod az ügyfélnek. Ez egy pont a közös úton. De ahhoz, hogy ez a drótváz elkészüljön neked meg kell csinálni egy rakás dolgot még mielőtt ezt prezentálnád. Írd össze ezeket a feladatokat.
  2. lépés: Legyenek saját határidőid és kereteid Ha megvannak az útjelzők és a feladatok, akkor határozd meg, hogy mi a standard időkeret, ami az egyes feladatokkal fogsz tölteni. Nagyon fontos, hogy ne tervezd alul ezeket az időket, mert akkor csak szét fogsz forgácsolódni a munkateher alatt. Határozd meg azt is, hogy az ügyfélnek mennyi ideje van átnézni, visszajelezni, módosításokat kérni a folyamat közben.
  3. lépés: Legyen egy jól átlátható rendszered, ami észben tartja ezeket helyetted Egy ügyféllel ezt még lehet fejben tartani, de amikor már 2-5-10 ügyfelet viszel párhuzamosan, akkor már ez baromi nehéz.

Legyen a kezedben egy olyan digitális feladatkezelő, ami gondolkodik helyetted, hogy neked csak egy dologra kelljen figyelned:

hogyan fogsz értéket generálni.

Nem tudod hogyan állj neki?

Pont kapóra jön, hogy éppen ezzel foglalkozom, nemigaz?

Névtelen terv (2)

Ki a fene az a Stipi?

Időgazdálkodási és hatékonysági tanácsadó vagyok szolgáltató vállalkozók számára, akik szeretnék áttörni egyszemélyes hadseregként a havi 1 milliós határt.

Pár cucc, ami segíthet:

Danyi István – Van időd!

Időgazdálkodási könyv

A legismertebb és legelterjedtebb időgazdálkodási trükkök és technikák egyetlen könyvbe sűrítve.

Naptervezés – ebook

Tanulj meg könnyen és egyszerűen napot tervezni.

Így spórolj napi 1 órát 5 lépésben – ebook

Nézd át, hogy mik lehetnek azok a gátló tényezők, amik miatt kicsúsznak a percek az ujjaid között.